• : Function ereg() is deprecated in /home/esteen/ruth-is-onderweg.net/includes/file.inc on line 647.
  • : preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/esteen/ruth-is-onderweg.net/includes/unicode.inc on line 311.

De lente overwint beetje bij beetje de bar koude winter ...

Na 5 maanden rust begint het terug te kriebelen...meer en altijd maar meer.
Ik heb het in mijn hoofd gestoken deze zomer een nieuwe fietstocht te rijden richting Saintes Maries-de-la-Mer, een klein stadje dat geprangd ligt tussen de Camargue en het azuurblauwe water van de middellandse zee. Het is een zeer belangrijk bedevaartsoord waar de zigeuners Zwarte Sara vereren, dienares van Maria Magdalena.
Op naar de zuiderse zon dus. Het wordt stillaan tijd om de voorbereiding aan te vatten.
Zoals het er nu uitziet fiets ik niet alleen maar met twee!!

Het is lente, bijna zomer ...

De voorbereiding is volop bezig. Fons heeft een splinternieuw tentje gekocht en blinkende waterdichte fietszakken. Binnenkort worden de fietsen onder de loep genomen. Onze tocht begint vorm te krijgen. Ondertussen de route in detail bestuderen, fietsen en kms afleggen om de conditie voldoende op peil te brengen... Het wordt nog spannend, steeds spannender.

Eindelijk kunnen we vertrekken!

Het regent al 5 weken en na 2 dagen zon wordt het alweer somber en grijs. Dit belet ons niet gemotiveerd in te pakken en ons klaar te maken!
Tijdens mijn vroegere tochten konden jullie dagelijks mijn verslagje lezen. Ondertussen is in computerland de tijd niet blijven stilstaan en beschikken de meesten onder ons over een laptop, blackberry, i-pod, i-pad ... Veel cybercafé's hebben hun deuren moeten sluiten. Ik ga er van uit dat een dagelijks verslagje moeilijk wordt. Wees echter gerust, we noteren al onze ervaringen in ons dagboekje en tikken het in waar we een pc ter beschikking vinden.

Maandag 15 Augustus 2011 (Dag 1). Naar Gesves over 72 km.

Hallo aan de familie en sympathysanten,
Het was tot nog toe onmogelijk te internetten op deze blog omdat men enkel nog over wifi kan beschikken. Wij hebben geen laptop bij... zodus.

Fons vindt dat ik beter verslagjes kan schrijven dan hijzelf. Dus neem ik nederig deze belangrijke taak op mij want de verwachtingen zijn groot.

De grote dag is eindelijk aangebroken. Het regent al langer dan een week … herfstweer eigenlijk…, maar vandaag schijnt de zon en het wordt tot 22° C! Het zou zelfs 4 dagen lang blijven zomeren! Na een kort afscheid uit schrik voor te veel emoties springen we een beetje gespannen op de fiets. Wat staat er ons te wachten? Vanaf Jodoigne volgen we de kaarsrechte zacht stijgende Ravel over Eghezée richting Namen. De route loopt onder een dicht dak van vochtige bladeren. Een fietskoppel dat onder de indruk is van onze zwaar beladen fietsen, vraagt waar we naartoe fietsen. “Wij dromen er al jaren van ook zo iets te doen.” Dit klinkt mij bekend in de oren. We steken de Maas over in Namêche en volgen de schilderachtige vallei van de Samson waar we ons op een zonnig terrasje te goed doen aan een frisse pint. De weg slingert langs het kabbelend riviertje langzaam naar omhoog. Algauw begint de 1ste lastige klim aan 10 % (?) naar het rustig Ardeens dorpje Gesves. Hijgend geraken we boven. We worden er zeer hartelijk ontvangen door Fons zijn zus en schoonbroer, die prompt en vol enthousiasme op het terras een lekkere maaltijd voorschotelen en een lekker wijntje. Onze eerste dag zit er op. We weten nog niet dat dit een van de gemakkelijkste ritten zou zijn.

Dinsdag 16 Augustus 2011 (Dag 2). Gesves - JHB Champlon 80 km.

Na een stevig ontbijt nemen we afscheid van Fons zijn sympathieke zus en schoonbroer, die met een zwierige sprong op zijn koersfiets springt. We worden door hem nog een 5-tal km uitgeleide gedaan tot Hamois om aldaar aan te sluiten op de Ravel RV6. Als we niet zo profijtig waren geweest met onze routekaartjes zouden we vlug gemerkt hebben dat we in de verkeerde richting reden. We moeten 3 km terug naar Hamois richting Mohiville. Na ongeveer 3 km merken we dat we weer verkeerd zijn. We hebben reeds 12 km aan ons broek!? De Ravel blijkt gewoon een autoweg te volgen en niet een fietspad. In Pessoux is een bescheiden restaurantje waar we terug moed scheppen achter een reuze spagetti. Buiten begint het te plenzen, gelukkig niet te lang. De wind is snedig fris, te fris voor de tijd van het jaar. De tocht is loodzwaar, bergop bergaf dwars door de Ardennen. Vanuit Nassogne loopt het zonder ophouden 3 à 4% naar boven over 8 km tot in Champlon 450 m hoog. Dit is de beste training voor wat de volgende weken nog komen moet. Dit hadden we duidelijk onderschat. In de jeugdherberg krijgen we mits een kleine toeslag een privé kamer toegewezen. De warme douche en een hete bol erwtensoep brengen ons terug in normale toestand. Uitzonderlijk vroeg kruipen we onder de wit gesteven lakens. Ik ben te moe om dit verslagje nog in te tikken op PC. Buiten treedt de duisternis reeds in.

Woensdag 17 Augustus 2011 (Dag 3). JHB Champlon - JHB Wilz 51 km.

Het is een lekker weertje vandaag. We gaan voor een gemakkelijke tocht. Niets is minder waar. Bergop, bergaf…verdorie soms te voet. De RV6 uit het boekje is nergens te bespeuren, zelfs geen enkele aanduiding. We verliezen ons vertrowen in de Ravel-kaartjes en kiezen resoluut voor de autoweg naar Bastogne. Er is weinig verkeer en niet gevaarlijk. We zien af. Niet zoals gisteren maar toch… In Bastogne begint onze maag danig te grollen dat we recht een veredeld frietkot binnenstappen en een friet biefstuk bestellen. Wat zien we tot onze grootste verbazing? Langs alle kanten plaatjes die de RV20 aangeven naar Wilz. En deze staat niet vermeld op onze kaartjes?? Hoe kan dit! Deze fietsroute is als een echte autostrade zachtjes dalend naar Wilz. We rijden Luxemburg binnen. De jeugdherberg ligt hoog aan de overkant van de rivier. Nat in het zweet duwen we de fietsen met zak en al 100 m recht naar boven langs smalle eenrichtingstraatjes. Dit doet pijn. We zijn onze armen vergeten trainen. Na een uur en half wachten wegens nog gesloten, kunnen we eindelijk in onze kamer uitladen. Snakkend naar een oploskoffie en oplossoepje probeer ik water op te warmen met mijn elektrisch spiraal. Floetsj… de ganse verdieping zonder stroom. We krijgen een andere kamer op het gelijkvloers “want dit is gisteren ook gebeurd?!” De verhuis kan beginnen, de was die reeds boven ons bed hangt uit te druppen ook. Dit is er een beetje teveel aan. We zijn écht moe nu. Toch eindigen we de dag gezellig achter een lekker rood wijntje.

Donderdag 18 Augustus 2011 (Dag 4) JHB Wilz – Merch 58 km.

Gewapend met een gratis lunchpakket zetten we de tocht zuidwaarts verder en mikken op Merch. Het landschap is wondermooi en doet denken aan Zwitserland. De route kronkelt langs de snelstromende Sûre en vervolgens langs de Alzette. De weg is plat zou je zo zeggen? Geloof het maar niet. Een opeenvolging van kuitenbijtertjes is ons lot. Fons trekt zonder het te weten de aandacht want hij fietst als een dappere viking met zijn fietshelm achterste voren. Het is meer dan 30°C en dus zijn er verzachtende omstandigheden. Alhoewel ik altijd maar door aan mijn drinkbus hang, ga ik kapot van de dorst en willen de benen niet goed. De 5* camping in Merch ligt boven op een heuvel. Daar geraak ik nooit op. Boven zijn we zó moe dat we even de tijd nodig hebben om uit te zoeken wat buitentent en binnentent is. De sanitaire voorzieningen en het restaurant met onvergetelijk panorama over de vallei maken indruk. Hier komen we misschien later nog eens terug. Het blijft tot laat in de avond ongelooflijk heet. We vernemen van het thuisfront dat het in België noodweer is met verschillende doden onder een ingestorte tent op Puppelpop. Hoe kan het weer op 260 honderd km afstand zó verschillend zijn.

Vrijdag 19 Augustus 2011 (Dag 5) Merch – Dudelange 56 km.

Als we de tent afbreken begint het te druppelen. Shit! Uiteindelijk blijft het bij enkele verloren druppels en blijft alles droog. De tocht verloopt vlotjes naar de stad Luxemburg, die we binnenfietsen na een fikse klimpartij. Het is moeilijk de beschreven weg uit het boekje te volgen. Fier haalt Fons zijn gps boven maar hij raakt al vlug ontgoocheld omdat deze niet werkt zoals verwacht. Het is druk en auto’s komen soms gevaarlijk dichtbij. Het zicht van op de “dodenbrug” over de Alzette in de diepte is spectaculair. In al die drukte bemerken we plots aan een straathoek een plaatje van de fietsroute naar Hers, net wat we zoeken. Dit is een groen fietspad met mooie panorama’s recht naar Bettenburg. De camping waar we een rustdag willen nemen bestaat niet meer. We hebben last van de hitte en sukkelen verder naar Dudelange, waar we inchecken in een hotel. Onze fiets wordt in een goederenliftje naar de kelder geloodst. Een halve liter pint op een terrasje in de ondergaande zon doet de vermoeidheid wat vergeten. Ik overtuig Fons het wat kalmer aan te doen. Op 5 dagen tijd hebben we tenslotte meer dan 300 lastige kilometers afgelegd onder een loodzware zon.
“Stes. Maries-de-la-Mer loopt heus niet weg”. Voor de volgende dagen voorspelt men zeer warm weer.

Zaterdag 20 Augustus 2011 (Dag 6) Dudelange – Volstroff 45 km.

s’ Morgens worden de fietsen zorgvuldig met het “mijnwerkersliftje” terug naar boven gebracht. Zoufftgen is het eerste dorpje dat we langs een omweg in Frankrijk bereiken. Joepie!!! We zijn eindelijk in Frankrijk. De drukte van Luxemburg maakt plaats voor een aangename stilte. Aan de horizon doemen 4 rookpluimen op uit de ontzagwekkende koeltorens van Cattenom, één van de grootste kerncentraleparken in Europa. De Moezel is breed en minder mooi dan in Duitsland. Om uit het dal te komen moeten we enkele kms. klimmen aan 6%. We beginnen stilaan op geroosterde kippen te gelijken alhoewel de zonnecrème dik wordt uitgesmeerd. Alle dorpjes liggen in een diepe siesta slaap. Alles is potdicht zodat we onze picnic aan de graskant opeten. In Metzervisse kunnen we toch een plaatselijk stamcafeetje open vinden waar “une pression” ons bijna een delirium bezorgt want de uitdroging onder de uitlachende zon is nabij. Vlakbij in Volstroff is er een 3*camping aan een meertje waar we 2 nachten boeken voor een dagje rust en een grote wasbeurt. Het campingleven is er gezellig druk en van overal wordt onze neus geprikkeld door barbecue-walmen. We stillen de honger met een pizza royal en een pizza fromage. Voldaan kruipen we in onze kazematten. De luidruchtige fransen kunnen ons worst wezen.

Zondag 21 Augustus 2011 (Dag 7) Volstroff – Volstroff 0 km. Rustdag.

Als we willen ontbijten krijgen we een onvervalste zondvloed over ons heen. Gelukkig kunnen we aan de snackbar onder een tentzeil schuilen. De regen giert echter striemend onder het tentzeil door, zodat we zo rap als mogelijk in de overbevolkte snackbar binnenvluchten met ons reeds verzopen broodjes en overlopende koffiebekertjes. Het klaart ongelooflijk snel op. Ons tentje heeft het onweer perfect doorstaan en er is geen lek water binnen gekomen. Het wordt weer snikheet en we proberen zoveel mogelijk uit te rusten. Fons voetbalt een beetje met de kindjes van de overburen.